top of page

Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

Miksi uretaaniset puslat? Miten, milloin?

Alla vastaamme mahdollisesti mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.

 

Auton alustassa on lukuisia kumipuslia, jotka mahdollistavat tukivarsien liikkumisen, kumipuslien joustaessa. Ajan myötä nämä puslat haurastuvat, löystyvät ja jopa rikkoutuvat - jolloin auton alustaan tulee ylimääräisiä välyksiä, renkaiden asennot vääristyvät, ja alusta alkaa käyttäytyä väärällä tavoin kiihdytyksen, jarrutuksen tai mutka-ajon aikana. Saatat huomata tämän myös epätasaisesti kuluvien renkaiden muodossa.

 

Tavallisesti kumipuslien ikä autossa on noin 100-150tkm välissä, jolloin ne alkavat viimeistään olla paikoin vaihtoa vailla.

 

Polyuretaanipuslilla paitsi korvaat kuluneet puslat pitkäikäisillä uretaaniversioilla, myös parannat auton ohjaustuntumaa

ja alustan käytöstä sellaisenaan, vaikka vaihtaisit puslat kumisten tilalle jo heti uutena.

 

Uretaani on kova, mutta silti joustava materiaali. Uretaanipuslan rakenne poikkeaa kumisesta olennaisesti siinä, että kumipusla kiertyy ja venyy joustaessaan, kun taas uretaanipusla on ikäänkuin "laakeroitu" tappinsa ympärille, ja pyörii vapaasti asianmukaisen kestovoitelun turvin.

Näin uretaanipusla ei ole yhtä altis rikkoutumaan, ja on rakenteeltaan tukevampi.

Youtube video about Powerflex specialist telling about importance of uretane bushings in car suspension.

Miksi alkuperäiset puslat on valmistettu kumista?

Kumi toimii tehokkaana äänen- ja värinänvaimentimena, tehden ajosta mahdollisimman mukavaa herkemmänkin kuskin makuun. 

Samalla kumi materiaalina on kuitenkin pehmeää ja tuo auton alustaan ylimääräistä "liikettä" ja levottomuutta silloin kun tarvittaisiin

sporttista ajotuntumaa. Lisäksi mikä tärkeintä - kumipuslat ovat edullisia valmistaa.

 

Onko kilpa-autoissakin kumipuslia?

Yleisesti ottaen, ei. Kilpa-ajoneuvoissa käytetään useimmiten metallisia niveliä puslien tilalla, joissa ylimääräistä joustoa ei ilmene ja liikeradat saadaan säädettyä tarkasti. Tällaisten nivelien käyttöikä on kuitenkin lyhyt, ja lasketaan jopa tunneissa paremminkin kuin vuosissa saati vuosikymmenissä. 

Metallinivelet ovat erittäin äänekkäitä ja epämukavia ajaa, eivätkä sovellu katukäytössä olevaan autoon.

 

Käyvätkö Powerflex uretaanipuslat kilpakäyttöön?

Kyllä, toki käyttökohteen mukaan. Myymme paljon Powerflex puslia niin rata- tai ralliharrastajille kuin puhtaaseen kilpakäyttöönkin. Powerflex puslista on myös erillinen BLACK mallisto, joka on erityisesti kilpakäyttöön tehtyä vahvistettua uretaaniseosta.  Uretaani ei ole jäykkyydeltään luonnollisesti metallinivelen veroinen, mutta kymmenkertaisesti parempi vaihtoehto kuin kumipusla.

 

Miksei sitten NYLON puslat, joista olen kuullut myös?

Nylon ei varsinaisesti ole materiaalina optimaalinen tähän käyttöön. Tukivarren liikkuessaan liikeradallaan, liike ei ole vain edestakais-suuntaista. Tukivarsi myös vääntyy aina enemmän ja vähemmän sivuttaissuuntaan ja tekee ikäänkuin kaarenomaista liikerataa. 

 

Kumipusla, metallinivel tai POWERFLEX uretaanipusla soveltuvat tähän, ja joustavat mukana vähintäänkin riittävän määrän. Nylon sen sijaan on kova materiaali joka ei tässä suunnassa jousta, vaan kaikki momentti siirtyy suoraan auton tukivarsiin ja rakenteisiin. Tuloksena on varsin helposti vakavia vaurioita tukivarsissa ja alustarakenteissa ajan myötä.

 

Jos Powerflex puslat sitten ovat niin hyviä, miksi autot alunperin rakennetaan kumipuslin?

Kustannukset, valmistuksen helppous, markkinointi.  Uretaani on kumiin verrattuna kymmenkertaisesti arvokkaampaa, ja hankalampaa työstää tuotannossa. Se ei sovellu näinollen materiaalina massatuotantoon autotehtailla kovinkaan hyvin, jossa puslia tulee tuottaa jopa miljoonia kappaleita vuodessa kuhunkin automalliin. Autojen myynti on kaupantekoa ja autonvalmistaja tahtoo luonnollisesti tehdä voittoa, uretaanipuslien lisääminen automalliin toisi merkittävästi kustannuksia ja hidastaisi tuotantoa, tuomatta juurikaan lisää myyntivoimaa keskivertokansalaisten silmissä.

 

Autoni ei ole supersportti vaan perus arkikärry, mitä hyödyn uretaanipuslista?

Sinun ei tarvitse olla kilpakuski kokeaksesi hyötyä uretaanipuslista. Autosi renkaat pysyvät paremmin kiinni tiessä, ja tuntuma on selkeämpi ohjauslaitteissa. 

Näin tavan kauppakassistakin kuoriutuu edes aavistuksen sporttisempi ja parempi ajettava. Uretaanipuslat ovat myös kestävät, eivätkä haperru ajan hampaan purressa samoin kuin kumiset. Varustamalla klassikkoautosi uretaanipuslin, varmistat että se on yhtä hyvä ajettava myös ottaessasi sen säilytyksen jälkeen ulos tallista!

 

Oletko koskaan ihmetellyt miksi renkaasi kenties kuluvat kummallisesti reunoilta, vaikka rengasliikkeen mukaan pyöränkulmat ovat kohdallaan? Löystynyt ja kulunut kumipusla voi hyvin olla syypäänä, päästäen renkaan elämään vääriin asentoihin eri ajotilanteiden aikana.

 

Ovatko uretaanipuslat helpot asentaa?

Uretaanipuslien asentaminen on yleensä varsin helppoa. Vanhan kumipuslan poistaminen sen sijaan voi olla kohteesta riippuen työn takana, puslien juututtua ajan saatossa paikkaansa. Suosittelemme käyttämään asianmukaisia työkaluja ja tarvittaessa esim. pientä hydraulista prässiä puslien painamiseen pois paikoiltaan. Tapauksesta riippuen myös vanhan puslan kehän sahaaminen / poraaminen pois paikastaan toimii usein tehokkaasti.

 

Uuden puslan asennat helposti asennusrasvan kanssa painaen sen paikalleen. Asennustapa toki vaihtelee, sillä automallista riippuen erilaisia käyttökohteita on yhtä monta kuin erilaisia pusliakin.

 

 

bottom of page